Statuten

NAAM EN ZETEL.
Artikel 1.
1. De vereniging draagt de naam “Heerlensche Schaakvereeniging” en is gevestigd te Heerlen.
2. De vereniging is opgericht op drie september negentienhonderd vier en twintig te Heerlen.

DOEL EN MIDDELEN.
Artikel 2.
1. De vereniging stelt zich ten doel de beoefening van de schaaksport, de schaaksport te stimuleren, in stand te houden en uit te breiden.
2. De vereniging tracht dit doel te bereiken door:
a. het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de leden;
b. aansluiting bij de Limburgse Schaakbond;
c. deelneming aan de competitie van de Limburgse Schaakbond;
d. het uitschrijven van, medewerken aan of regelen en  bevorderen van wedstrijden;
e. het houden van een interne competitie;
f. het uitgeven van een verenigingsorgaan;
g. het maken van propaganda voor de schaaksport;
h. alle andere wettige middelen, die het doel kunnen bevorderen.

VERENIGINGSJAAR.
Artikel 3.
1. Het verenigingsjaar loopt van één september tot en met een en dertig augustus.
2. Het verenigingsjaar is tevens boekjaar.

LEDEN.
Artikel 4.
1. Leden van de vereniging zijn natuurlijke personen.
2. Personen die zich jegens de vereniging uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt, kunnen door de algemene vergadering tot erelid worden benoemd met tenminste twee/derde van de uitgebrachte stemmen.

DE VERKRIJGING VAN HET LIDMAATSCHAP.
Artikel 5.
1. Het lidmaatschap wordt verkregen door aanmelding bij en toelating door het bestuur.
2. Tegen niet-toelating staat beroep open bij de algemene vergadering.

DE BEËINDIGING VAN HET LIDMAATSCHAP.
Artikel 6.
1. Het lidmaatschap eindigt door:
a. overlijden;
b. opzegging door of namens het lid;
c. opzegging namens de vereniging. Deze kan geschieden, wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
d. ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten der vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
2. Voor beëindiging van het erelidmaatschap is lid 1 van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
3. Opzegging van het lidmaatschap door het lid of door de vereniging kan slechts geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. Echter kan het lidmaatschap onmiddellijk worden beëindigd indien van de vereniging of van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
4. Een opzegging in strijd met het bepaalde in het vorige lid doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.
5. Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging of ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur.
6. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond dat redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren en van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene binnen een maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open op de algemene vergadering.
Hij wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

BESTUUR.
Artikel 7.
1. De leiding en het beheer van de vereniging berust bij het bestuur.
Het bestuur bestaat uit een door de algemene vergadering te bepalen aantal van tenminste drie leden.
2. Bestuursleden moeten lid van de vereniging zijn. De wijze van verkiezing van bestuursleden wordt bij huishoudelijk reglement bepaald met inachtneming van het bepaalde in lid 3 van dit artikel.
3. De leden van het bestuur worden door de algemene vergadering gekozen. De voorzitter wordt in funktie gekozen, de overige bestuursleden verdelen onderling hun taken. Bestuursleden worden gekozen voor een tijd van twee jaar en zijn terstond herkiesbaar. Ieder bestuurslid treedt af volgens een door het bestuur op te maken rooster, met dien verstande, dat voorzitter en secretaris niet gelijktijdig mogen aftreden. In een tussentijdse vakature wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
Wie in een tussentijdse vakature is gekozen, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
4. Het bestuurslidmaatschap eindigt door:
a. het niet meer voldoen aan het bepaalde in lid 2 van dit artikel;
b. het verstrijken van de zittingsperiode of tussentijds terugtreden;
c. een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering.
5. De vereniging wordt door de voorzitter zowel in als buiten rechte vertegenwoordigd. Bij ontstentenis van de voorzitter wordt de vereniging zowel in als buiten rechte vertegenwoordigd door de secretaris en de penningmeester tezamen.
6. Het bestuur kan uit haar midden een dagelijks bestuur aanwijzen, aan hetwelk het, onder haar verantwoordelijkheid, werkzaamheden kan overdragen.
7. Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bewaren van registergoederen, tot het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt.

COMMISSIES.
Artikel 8.
1. De algemene vergadering en het bestuur kunnen commissies benoemen, die het bestuur in de uitvoering van zijn taak behulpzaam zijn.
Aan deze commissies kunnen bepaalde bevoegdheden worden toegekend.
2. In elk geval kent de vereniging een commissie bedoeld in artikel 48 lid 2 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Deze door de algemene vergadering jaarlijks te benoemen commissie van tenminste twee leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur, onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering schriftelijk verslag uit van haar bevindingen.

ALGEMENE VERGADERING.
Artikel 9.
1. De algemene vergadering bestaat uit de leden van de vereniging.
2. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door het bestuur en wel zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt doch tenminste één maal per jaar, zijnde de jaarvergadering bedoeld in artikel 48 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
3. Op schriftelijk verzoek, bevattende de te behandelen onderwerpen, van tenminste één/tiende gedeelte der leden, is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken.
4. De oproeping tot de algemene vergadering geschiedt tenminste zeven dagen tevoren schriftelijk aan de adressen van de leden, bestuursleden en ereleden, die allen toegang hebben tot de algemene vergadering.
5. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter van de vereniging of diens plaatsvervanger.
6. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of diens plaatsvervanger notulen gemaakt, die na goedkeuring door de eerstvolgende algemene vergadering door de voorzitter en de notulist worden ondertekend.
7. De jaarvergadering bedoeld in lid 2 van dit artikel zal uiterlijk twee maanden na afloop van het boekjaar worden gehouden. De agenda van deze vergadering bevat onder meer:
a. bespreking en goedkeuring van de notulen van de vorige algemene vergadering;
b. jaarverslag van de secretaris;
c. verslag als bedoeld in lid 2 van artikel 8 van deze statuten;
d. behandeling en vaststelling van de jaarrekening;
e. vaststelling van de contributies en de begroting;
f. benoeming van de leden van de commissie genoemd in lid 2 van artikel 8 van de statuten;
g. voorziening in vakatures;
h. voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering;
i. rondvraag.
8. Aan de algemene vergadering komen in de vereniging toe alle bevoegdheden die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen.

HET STEMMEN.
Artikel 10.
1. Stemgerechtigd in de algemene vergadering zijn de leden van de vereniging, die elk één stem kunnen uitbrengen.
2. Een lid kan zijn stemrecht overdragen aan een door hem aan te wijzen ander lid. In dat geval dient op de vergadering aan de secretaris een schriftelijke volmacht te worden overhandigd, met dien verstande, dat een lid ten hoogste één volmacht kan waarnemen.

BESLUITEN.
Artikel 11.
1. Besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, tenzij de wet of deze statuten anders bepalen. De wijze van stemmen wordt bij huishoudelijk reglement geregeld.
2. Besluiten tot wijziging van deze statuten of tot ontbinding van de vereniging kunnen slechts worden genomen door de algemene vergadering waarin tenminste de helft van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd is en met een meerderheid van tenminste drie/vierde van de geldig uitgebrachte stemmen en mits het voorstel tot het desbetreffende besluit in de oproeping tot die vergadering is opgenomen. Indien niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is of vertegenwoordigd is, wordt binnen vier weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden, waarin over het voorstel, zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden een besluit kan worden genomen, mits met een meerderheid van tenminste twee/derde van de uitgebrachte geldige stemmen.
3. Zij, die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste veertien dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag, waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt een afschrift van de voorgestelde wijziging tenminste veertien dagen voor de vergadering aan een lid op diens verzoek ter beschikking gesteld.

GELDMIDDELEN.
Artikel 12.
1. De algemene vergadering stelt jaarlijks de begroting van inkomsten en uitgaven van de vereniging voor het volgende verenigingsjaar en de te heffen contributies vast. De leden kunnen daartoe in kategorieën worden ingedeeld, die een verschillende contributie betalen. De leden zijn gehouden tot het betalen daarvan. De wijze van inning wordt geregeld bij huishoudelijk reglement.
2. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een contributie te verlenen.
3. Ereleden zijn vrijgesteld van de verplichting tot het betalen van contributie.

REGLEMENTEN.
Artikel 13.
1. Het huishoudelijk reglement bevat regelen omtrent de toepassing en de uitvoering van deze statuten. Deze bepalingen mogen niet in strijd zijn met deze statuten.
2. Het huishoudelijk reglement wordt vastgesteld door de algemene vergadering.
3. De algemene vergadering kan voor verdere werkzaamheden van de vereniging nadere regelen vaststellen.

ALGEMENE BEPALINGEN.
Artikel 14.
1. In gevallen waarin deze statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien, beslist de algemene vergadering.
Indien haar beslissing niet kan worden afgewacht beslist het bestuur, echter onder gebondenheid om de genomen beslissing aan de eerstvolgende algemene vergadering ter bekrachtiging voor te leggen.

LIQUIDATIE.
Artikel 15.
1. Een besluit tot ontbinding wordt geacht tevens een besluit tot liquidatie te zijn. Indien bij het besluit tot ontbinding geen vereffenaars zijn aangewezen, dan geschiedt de vereffening door het bestuur.
2. Bij een besluit tot ontbinding wordt door de algemene vergadering tevens de bestemming van een liquidatie-overschot van de vereniging aangegeven.